سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هیئت وبلاگ نویسان منتظر موعود

حدیث اولی که امام بهش می پردازه حدیث جهاد با نفسه :
"النبی ، صلی الله علیه و آله ، بعث سریه فلما رجعوا قال : مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهاد الاکبر .فقیل : "یا رسول الله ... ماالجهاد الاکبر؟ قال : "جهاد النفس "

پیغمبر صلی الله علیه و آله لشکری را برای جهاد فرستاد .پس چون برگشتند فرمود :" آفرین باد به قومی که جهاد اصغر را به جا آوردند و بر آنها جهاد اکبر مانده است " پرسیدند :"یا رسول الله جهاد اکبر چیست ؟فرمود :" "

خیلی میشه در این باره صحبت کرد اما بهتره قبل از هرچیز بریم به سراغ شرحی که امام در این باره می فرمایند. خیلی خلاصه و امروزیش این میشه که انسان ذاتا موجود عجیب و غریبیه که از دو بعد تشکیل میشه .یکی بعد مادی و دیگری بعد معنوی . بعد معنوی آدمیزاد به عالم غیب و ندیدنی ها وصل میشه و از اونجا منشا می گیره. این بعد کلاسه بندی شده است انسان باید کلاس به کلاس و رتبه به رتبه این مقامات رو رد کنه تا مدرک آدمیت بگیره . توی هر رتبه و مقامی هم یه میدون جنگ در پیش روی انسانه . مثل هر جنگ و مبارزه ای این میدون دوتا جبهه داره.یکیش جبهه ی سربازهای رحمانیه و دیگری جبهه سرباز های شیطانی . از اسمشون پیداست که سرباز های رحمانی انسان رو به سعادت و خوشبختی دعوت می کنن و سرباز های شیطانی انسان رو به فلاکت و بدبختی می کشونن.
پس چی شد؟ ما ، یه میدون جنگ داریم با دو تا جبهه و یک انسان که قراره به هر دو تا چبهه تدارکات برسونه . اگر بداد جبهه رحمانی برسه و سر بازهاش رو تقویت کنه ، این جبهه پیروز میشه و آدمیزاد یک کلاس بالاتر میره . اگر اشتباه کنه و تدارکات رو برای سربازهای شیطانی بفرسته  جبهه باطل پیروز میشه و انسان به اصطلاح رفوزه میشه و تو اون کلاس درجا میزه بعضی وقتها هم که زیادی تدارکات برسونه کلاس ها رو یکی یکی پایین میره .
خب میدون اول این جهاد ، از نظر امام و خیلی از اساتید عرفان الهی به مقام "مُلک " معروفه.این رتبه به اصطلاح کلاس اول جهاده.میدون این جنگ بدن آدمیزاده که هفت تا منطقه استراتژیک داره .گوش و چشم و شکم و فرج و دست و پا .


سربازهای هر دو جبهه تو این نقاط مستقر هستن. تو این مرحله فرمانده جبهه شیطان به بیان امام "وهم" نام داره و فرمانده جبهه رحمانی عقل و شرعه .اگر آدمیزاد به هپروت بره و نیرو ها و تدارکاتش رو به این فرمانده برسونه جنود شیطانی پیروز میشن و تمام سربازهای رحمانی مملکت بدن رو از بین می برن  و نقاط استراتژیک رو به تصرف خودشون در میارن شرمنده و بعد هم اون رو دو دستی تقدیم شیطان می کنن  گریهو اگر برعکس بشه انسان یک رتبه به خدا نزدیکتر میشه لبخند .

تو این میدون تعریف جهاد اینه که انسان و سربازهای رحمانی  به منابع  این هفت منطقه استراتژیک مسلط بشه و این انرژی ها رو طوری مهار کنه که برای رضای خدا استفاده یا کنار گذاشته.  هرجا که رضای خدا اقتضا کرد گوش ها بشنوه و هر جا که رضای خدا نبود چشم ها بسته بشه و ....
خب .میدون جنگ مشخص شد.هدف مبارزه هم که معلوم شد.می مونه سلاح مبارزه .اول سلاحی که امام معرفی میکنه "تفکره" . هر چی باشه فرمانده جنود رحمانی بر عکس تصور خیلی ها عقل و شرعه .پس باید فرمان هایی صادر بشه که حساب شده و روی تفکر طراحی شده باشن. چشمک
حالا تفکر چیه؟
امام خیلی ملموس این رو به ما میگه :حداقلش اینه که در طول شبانه روز برای یک بار هم که شده بیایم به این فکر کنیم که خدای به این بزرگی که بدون اجبار هیچ نیرویی به ما فرصت حیات داده و این همه نعمت به ما داده وظیفه ما در قبالش چیه ؟  Roll Eyesآیا این همه نیروی در دنیا مسلط شده تا من ادمیزاد بیام و به پرورش خور و خواب و خشم و شهوت بپردازم . درست همون نیروهایی که بین من و حیوونی که قدرت اختیار و تعقل نداره مشترکه  متعجب؟!
این همه پیامبر و امام و راهنما که از طرف خدا اومدن و هی به ما گفتن این دنیا ارزش چسبیدن نداره آیا نعوذ بلله اندازه ما نمی فهمیدن که صلاحمون در چی هست یا اینکه با ما خصومت شخصی داشتن ؟ شوکه
اگر بخوایم با عقل خودمون فکر کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که هدف از این همه خلقت و نظام و... یک چیز خیلی بالا تر از این حرفهاست یک عالم و فضای بسیار بالاتر و بزرگتر. نتیجه این تفکر این میشه که انسان عاقل به خودش خطاب کنه : " ای نفس شقی که سالهای دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد ، خوب است قدری به حال خودت رحم کنی ؛ از مال الملوک حیا کنی ؛ و قدری در راه مقصود اصلی قدم برداری، که آن موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی است"


یکم به دور و بریات نگاه کن ببین خدا وکیلی کی تو رفاه و آسایشه . همین آدمی که میاد تو رو به گناه تشویق می کنه خودش خیلی شاده؟ خونسرد.همین دوستت که بهت میگه بیخیال غیبت ، این حرفها کیلو چنده شوکه ، خودش آیا آرامش روانی داره؟ یا اینکه روحش آلوده است و می خواد روح تو رو هم آلوده کنه . اگر یکم تو زندگی گناهکاران و بندگان دنیا دقیق بشیم می بینیم که اونها هم برای بدست اوردن دنیا کم زحمت کشیدن اما اون زحمت برای بدست اوردن هبأً منثورا (گَرد پراکنده )  است وزحمتی که انسان مومن می کشه برای بدست آوردن بهترین های تمام عالم ها ست .
خب تا اینجا برای این هفته کافیه .

من فکر می کنم که فعلا این هفته و چند هفته دیگه رو به تفکر بگذرونیم اونقدر که احساس کنیم از لحاظ روحی برای این مبارزه آماده شدیم . برای تمرین این هفته هم بیایم به نعمت هایی که خدا به ما داده فکر کنیم. یک قلم و کاغذ برداریم و شروع کنیم به لیست کردن نعمت ها . انشالله تا پنجشنبه هفته دیگه این لیست برای همه کامل شده باشه .


نوشته شده در پنج شنبه 89/12/5ساعت 11:13 عصر توسط میاندار نظرات ( ) |


Design By : Pichak